Inderøy kommune nominert til folkehelseprisen i Trøndelag 2024

På folkehelsekonferansen i Steinkjer kulturhus 4. oktober, ble årets folkehelsepris delt ut av leder for Folkehelsealliansen i Trøndelag, Steinar Krokstad. Det var i år sju nominerte, deriblant Inderøy kommune med Ung i lag-prosjektet.

Ung i lag var Inderøy kommunes folkehelseprosjekt i program for folkehelsearbeid i Trøndelag, 2021-2023. Prosjektet har gitt som resultat flere møteplasser for ungdom i Inderøy, Temaplan for ungdom/Inderøyungdommens kardemommelov Bli sett, Bli hørt, Bli kjørt – og kommunen har fått tilsatt en ungdomskontakt.

Begrunnelsen for å nominere Inderøy kommune var:

Inderøy kommune - som med sitt tiltak «Ung i lag» har vist at de tar ungdommens behov «på alvor» og er flinke til å dele med andre kommuner og formidle sine erfaringer.

Folkehelseprisen skal gå til en enkeltperson, en gruppe mennesker eller en enhet som for eksempel en institusjon, en avdeling eller en organisasjon og er en honnør til en innsats utenom det vanlige. Det kan være en «hverdagshelt» som gjør et stort arbeid i det stille, eller en virksomhet som gjennom sitt virke fremviser nytenkning og engasjement som kommer folkehelsen til gode.

Prisen i 2024 gikk til Monica Lillefjell, forsker og professor ved institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap, NTNU og professor ved avdeling for folkehelse, Universitetet i Stavanger. Lillefjell får prisen «for sitt langvarige arbeid med folkehelse og sin forskning med fokus på å gå fra kunnskap til praksis og fra praksis til kunnskap». Vi gratulerer!

Ungdomskommune?

Ungdomsrådet oppsummerte erfaringer fra Ung i lag og de siste årenes ungdomssatsing i en video de lagde da Inderøy ble en av fire nominert til årets ungdomskommune i 2023. Vinneren ble Kvam herad.

Se video

Ung i lag - hva nå?

Ung i lag er evaluert av Sintef, som vil publisere vitenskapelige artikler i løpet av 2025.

Inderøy kommune søker om fortsatt deltakelse i program for folkehelsearbeid i Trøndelag, 2024-2026. Søknaden skal bygge videre på arbeidsmetodikk og relasjoner/nettverk som er innarbeida gjennom Ung i lag-prosjektet (og annet utviklingsarbeid). Det blir viktig å utvide/dreie fokus ned mot mellomtrinn, og også i større grad mot foreldre/foresatte.