Hva er det som foregår i Muustrøparken?

I disse dager kommer Kula på plass, en avstøpning av Nils Aas sin bronseskulptur fra 1989. Verket illustrerer et punktum øverst i Muustrøparken og avdukes av ordfører Unn-Elisabeth Tronstad Kristiansen under Straumens dag 7. september, fortløpende etter den offisielle åpninga kl. 11.

I parken er det elleve skulpturer fra før i ulike materialer og formspråk av billedhogger Nils Aas (1933–2004), der åtte av skulpturene er gitt i gave fra kunstneren selv, to er gitt av familien etter hans død, og ett er innkjøpt som gave fra Muustrøparkens venner. Skulpturene er historiefortellende elementer i parken, som er Inderøy kommunes tusenårssted (år 2000).

Verket som avdukes lørdag vil være den siste skulpturen som nedsettes i Muustrøparken, den tolvte i rekken og altså et punktum i historien.

Skulpturen og plassen er finansiert av tidligere Muustrøparkens venner, privat gave og Inderøy kommune. Inderøy kommune takker prosjektleder Øivind Holand, Atle Aas og Stiftelsen Nils Aas for samarbeidet.

Klargjør til montering - Klikk for stort bilde
Arbeid med montering av skulptur - Klikk for stort bilde