Personvernerklæring

Personopplysninger er opplysninger som kan kobles til deg som person. Det kan være navn, fødselsdato, kontaktopplysninger med mer. Personvernerklæringen forteller hvordan Inderøy kommune samler inn og bruker personopplysninger, slik at du kan ivareta dine rettigheter etter personvernlovgivningen.

Hvorfor har vi en personvernerklæring?

Målet er å gi overordnet informasjon om vår behandling av personvernopplysninger og sikret at personvernet ivaretas av Inderøy kommune i samsvar med krav til behandling av personopplysninger, jamfør personopplysningsloven av 20.07.2018 samt personvernforordningen, med tilhørende forskrifter.

Inderøy kommune har personvernerklæring for elektroniske skjermdialoger. Erklæringen kommer opp hver gang man går inn på et elektronisk søknadsskjema som ligger på kommunens hjemmeside.

Ansvar for personvernerklæring

I kommunen er kommunedirektøren behandlingsansvarlig for behandlingen av personopplysninger, mens det daglige ansvaret er delegert til leder for den aktuelle behandlingen.

Formålet med behandling av personopplysninger

Inderøy kommune ønsker å sikre at du som bruker av tjenester i kommunen skal føle deg trygg på at gjeldende lover og regler følges og at datasikkerheten er ivaretatt. Sikker behandling av dataene vil til enhver tid dokumenteres etter gjeldende bestemmelser.

Personopplysningsloven kapittel 3 angir vilkårene for å behandle personopplysninger. I det alt vesentlige kan personopplysninger bare behandles når den registrerte har samtykket, men med noen unntak.

Uten samtykke kan opplysninger behandles når det er nødvendig for å gjennomføre arbeidsrettslige plikter eller rettigheter, i særlige tilfeller dersom behandling er nødvendig av hensyn til viktige allmenne interesser (beror på tillatelse fra Datatilsynet) eller dersom det er nødvendig for arkivformål i allmennhetens interesse, formål knyttet til vitenskapelig eller historisk forskning eller statistiske formål i de tilfeller der samfunnets interesse klart overstiger ulempene for den enkelte.

Opplysninger som du fyller inn, sendes til behandlingsansvarlig. Opplysningene skal gjøre at den behandlingsansvarlige settes i stand til å utføre saksbehandlingen av din henvendelse på en trygg måte.  

I visse tilfeller må fødselsnummer benyttes. Fødselsnummer kan bare benyttes i behandlingen nå det er saklig grunn for sikker identifisering og metoden er nødvendig for å sikre slik identifisering i forbindelse med saksbehandlingen. 

Personopplysninger vi samler inn

Vi behandler blant annet følgende kategorier av personopplysninger:

  • Grunnleggende informasjon: navn, fødselsdato
  • Kontaktinformasjon: adresse, telefonnummer, epostadresse
  • Betalingsinformasjon: transaksjonsinformasjon, betalingsmiddel
  • Konto og profilinformasjon: innstillinger, preferanser

 

Personopplysninger samles i de fleste tilfellene inn direkte fra deg, eller de genereres i forbindelse med at du bruker våre tjenester.

Sikring av dine personopplysninger

Kommunen har plikt til å behandle dine personopplysninger på en sikker måte. Dette gjør vi blant annet gjennom tilgangsstyring, kryptering og opplæring av ansatte. Når eksterne leverandører behandler personopplysninger, inngår kommunen en databehandleravtale. Denne avtalen regulerer behandlingen av personopplysninger, samt krav om sikkerhet.

Alle opplysninger som overføres mellom din datamaskin og kommunens server, foregår over sikker kryptert forbindelse (SSL). Løsningen er den samme som brukes i nettbankene.

Dine rettigheter

Du kan be om innsyn, retting og/eller sletting av dine personopplysninger i Inderøy kommune. Dersom du ønsker å utøve noen av dine rettigheter, ta kontakt med oss gjennom postmottak

Se også Datatilsynets nettside.

Rett til innsyn i egne opplysninger

Du har rett til innsyn i opplysninger om deg selv og kan be om en kopi av alle opplysningene vi behandler om deg. Rettigheten følger av personvernforordningen (PVF), artikkel 15. Unntak finnes i personopplysningsloven §§ 16 og 17. 

Ta kontakt på epostadressen ovenfor for å bruke innsynsretten din.

Rett til korrigering av personopplysninger

Du har rett til å be oss rette eller supplere opplysninger som er feilaktige eller misvisende.

Rett til sletting av personopplysninger

Du har rett til å få dine personopplysninger slettet uten ugrunnet opphold. Du kan derfor når som helst be oss slette opplysninger om deg. Men merk at informasjon som vi er pålagt å beholde av hensyn til andre rettslige forpliktelser, som for eksempel bokføringsloven, ikke vil bli slettet.

Begrensning av behandling av personopplysninger

I noen situasjoner kan du be oss begrense behandlingen av opplysninger om deg. Dette gjør du ved å administrere samtykker eller reservasjoner i vår løsning.

Protestere mot behandling av personopplysninger

Dersom vi behandler opplysninger om deg med grunnlag i våre oppgaver eller på bakgrunn av interesseavveining, har du rett til å protestere på vår behandling. Dette gjør du ved å administrere samtykker eller reservasjoner i vår løsning.

Dataportabilitet

Du har rett til å få utlevert dine personopplysninger i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinlesbart format. Ta kontakt på epostadressen ovenfor for å få utlevert dine personopplysninger.

Klage på behandling

Vi håper du vil si i fra dersom du mener vi ikke overholder reglene i personopplysningsloven. Si da gjerne først i fra gjennom den kontakten eller kanalen du allerede har etablert med oss. Du kan også klage på vår behandling av personopplysninger. Dette gjør du til Datatilsynet.

Samtykke om lagring og bruk av personopplysninger

Dersom du føler at ditt personvern er tilstrekkelig sikret ved denne erklæringen, samtykker du til bruk og lagring ved opprettelsen av din brukerprofil. Samtykket gis som godkjenning av våre retningslinjer for personvernet og som samtykke for behandlingsmåten av opplysningene.

Alle personopplysninger vil bli behandlet med fortrolighet og vil utelukkende bli brukt til saksbehandling av saken som innsendelsen gjelder.

Jeg ønsker ikke å samtykke

Dersom du ikke samtykker i at personvernet er godt nok ivaretatt, vil du ikke kunne benytte deg av våre elektroniske søknadsskjemaer. Du må da henvende deg til organisasjonen på annen måte, ved å sende brev per post eller ved oppmøte.

Lagring av opplysninger

Kommunen lagrer dine opplysninger så lenge det er nødvendig for å oppnå det formålet personopplysningene ble samlet inn for. Vi lagrer også personopplysninger som er en lovpålagt plikt. Et eksempel på en lovpålagt plikt er arkivloven § 6, noe som betyr at saksdokument lagres i et arkiv på ubestemt tid.

Dersom du logger deg på med e-post/MinID/BankID kan du, når som helst, velge å avbryte utfyllingen av skjermdialogen og eventuelt hente den opp igjen for videre utfylling senere. Opplysningene du har tastet inn, vil ligge lagret på kommunens server, men vil ikke være tilgjengelig for saksbehandler før du velger innsending. Når du har valgt innsending, har du samtidig samtykket i at mottaker kan motta opplysningene.