Saksbehandlers ansvar

I dag kommuniserer vi hovedsakelig digitalt, og i mange ulike kanaler og formater. Det som før ble formidlet i et brev, kan i dag opptre som e-post eller en SMS, en melding eller ett bilde på sosiale media, et dokument på SharePoint eller en registrering på en webportal eller i et fagsystem.

Informasjonsmengden har økt betraktelig, noe den vil fortsette å gjøre. I tillegg er oppgaven med å identifisere hva som er et saksdokument, og å vurdere om det må journalføres og arkiveres, flyttes fra postmottak til deg som saksbehandler. Det kan oppstå spørsmål om, og i hvilken grad, slik kommunikasjon skal journalføres. Da er det innholdet i kommunikasjonen som bestemmer om den skal journalføres eller ikke, og ikke formatet eller kanalen den oppstår i.

Du, som saksbehandler på vegne av kommunen, må identifisere hva som er et saksdokument og i tillegg vurdere om du skal journalføre eller arkivere det. Arkivpersonell er behjelpelig med veiledning, men leder har også her et ansvar for oppfølging.

Rutine for postbehandling, journalføring, skanning og kvalitetssikring