§ 11 a) saksbehandlingstid, foreløpig svar
Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.
Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig.
I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt.
Det er viktig at alle saksbehandlere, minst en gang pr. dag, logger seg inn i Elements for å sjekke dagens post. Det er også mulig å få varsel for alle søk.
Saksbehandler har gode muligheter for god restansekontroll i Elements.
Under Søk i venstremenyen i elements er det oversikt over bla:
- Mottatte journalposter siste 14 dager
- Til orientering - Mottatte journalposter som kopimottaker
- Ubesvart post
- Forfallsliste
- Egne saker under arbeid
Det er leders ansvar å påse at alle saksbehandlerne besvarer og avskriver sine mottatte henvendelser. I Elements har ledere mulighet for kontroll av enhetens restanser under ledersøk eller på dashbord.
Det finnes slik:
- Avdelingens ubesvarte post - Alle saker som er registrert på en saksbehandler i din enhet.
- Avdelingens postliste siste 2 uker
- Avdelingens aktive saker - alle saker under behandling.
Restansekontroll utgående dokumenter:
Det er viktig å ferdigstille utgående brev, og det er flere ting som skjer når saksbehandler ferdigstiller og ekspederer en journalpost. Dokumentet forsvinner fra søket journalposter under arbeid.
- Restanser avskrives (om det utgående er besvart som svar på inngående). Evt. kopimottakere vil få dokumentene i sine søk i Elements.
- Journalposten går til arkivet for kvalitetskontroll og journalføring.
Når journalposten så blir journalført av arkivet blir den tilgjengelig for publikum i postjournalen. For de registreringer som er feilregistrert, eller ikke er/skal sendes ut, må saksbehandler varsle arkivtjenesten, arkiv@inderoy.kommune.no slik at arkivet får satt registreringen til utgått/flyttet.