Alle inngående dokumenter skal behandles (besvares/avskrives) og interne notater med oppfølging skal avskrives.
Arkivtjenesten utfører resentansekontroller 4 ganger pr. år, i mars, juni, september og desember.
Restansekontrollen omfatter journalposter med restanse som er eldre enn 3 måneder.
Søk opp restanser eldre enn 3 måneder for hele kommunen. Eksporter data til excel. Sorter filen etter saksbehandler. Filen er unntatt offentlighet da noen av titlene sannsynlig vil inneholde sensitiv informasjon. Send en felles epost til alle saksbehandlere som har restanser. Sett saksbehandlere i blindkopi. Opplys i eposten hvilken periode restansesjekken gjelder for, hvor saksbehandler finner sine restanser og hvordan restanser kan behandles.
Et supplement til epost til saksbehandler kan være oppslag på kommunens intranett.
Ved slutt, eller endring av stilling
Når saksbehandler slutter i stillingen, eller skifter stilling internt i kommunen, skal saksbehandler i samråd med sin leder sørge for at ubesvarte/ubehandlede dokumenter blir overført til ny saksbehandler. Arkivet sjekker status på reserverte journalposter, restanser, vedtak til oppfølging og saker under arbeids i god tid før den ansatte slutter. Resultatet av statussjekken sendes saksbehandler på epost for oppfølging. Saksbehandlers leder settes i kopi på eposten.